perjantai 23. kesäkuuta 2017

Leppoisaa Juhannusta



Hyvää Juhannusta kaikille lukijoille!
Mun juhannus menee leppoisasti kotona rakkaimpieni kanssa 💖
Tarkoitus on vain olla kotona, vailla kiireitä ja suorituspaineita.
Grillaillaan, saunotaan, maistellaan punaviiniä ja nautitaan toistemme seurasta sekä vapaa-ajasta.
Tämän viikon juoksutreenit olen tehnyt jo alkuviikosta, joten viikonloppuna hölläillään siltäkin osin ja käydään vain kävelyillä koirien kanssa.

Oiken mukavaa Juhannusta kaikille 💗

-TiinaR-

lauantai 17. kesäkuuta 2017

Missä mennään

Kolme viikkoa takana puoli maraton harjoitteluohjelmaa.  Hyvällä fiiliksellä mennään 😊
Running index on noussut kahdella. Nyt 43 eli puoliska menis suunnilleen aikaan 2.18.
Intervalliharjoittelut olen tehnyt aina ylämäkivoittoisessa maastossa. Tuntuu ihan hyvältä. Mäki on rankka nousta ylös vieden taatusti mehut jaloista. Mutta vastaavasti alastulo on lepposampaa. Yritän alamäen aikana opetella juoksemaan alamäkijuoksua, niin etten jarruttelisi, vaan rennosti ja nopeasti alas mäkeä.
Keskipitkistä juoksuista olen nauttinut suunnattomasti. Ne menevät mukavalla sykkeellä ja tuntuvat ihanan kevyiltä.
Pitkien juoksujen aikana olen selkeästi huomannut kehitykseni. Eka viikolla kävelin koko pitkäjuoksun, mutta nyt voin jo juosta alamäet ja tasaisillakin pätkillä osan matkaa. Ylämäet vielä kävelen, ettei syke nouse liian korkealle.

Tän kolmen viikon aikana on myös paino pudonnut 2.3kg! Tästä pudotuksesta olen enemmän kuin tyytyväinen! Olen noudattanut omaa suunnitelmaa,  niin että viikolla seuraan tarkkaan mitä syön ja viikonloppuisin voin ottaa vähän löysemmin. Niinpä herkkujakin on mennyt, kuten suklaata, jäätelöä ja muutama olut 😋 

Tästä on hyvä jatkaa seuraavalle viikolle

-TiinaR-

sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Väärät kengät ja jalkaterän kipuilu

Mun oikea jalkaterä on kipuillut jo pidemmän aikaa. Olen kärsinyt jokunen vuosi sitten samasta ongelmasta jonkin aikaa,  mutta nyt kipu on ihan päivittäistä. Toisinaan on parempia päiviä ja toisiin kipuilu tuntuu heti herätessä.
Kipu tuntuu aina levossa ja lähtiesssäni liikkeelle. Juoksemista se ei estä, eikä tunnu juoksun aikana. 
Olen hoitanut jalkaa pallohieronnalla ja icepowerilla, pohtien mikä kivun aiheuttaa?
Onko se juoksun siirtyminen kovalle alustalle? heikot lihakset? liika harjoittelu vai mikä?
Pikkuhiljaa poissulkiessa kivun aiheuttamia mahdollisuuksia, tulin ikävä kyllä siihen tulokseen, että kivun aiheuttaa mun uudet juoksukengät 😒

Ostin keväällä uudet juoksukengät, kirjoitinkin niistä täällä.
Aluksi kengät tuntuivat niin hyviltä, etten voinut kuvitellakkaan kivun johtuvan niistä.
Viime viikolla sitten juoksin vanhoilla kengillä. Ja ero juoksun jälkeen oli huomattava :(
Harmittaa niin pirusti kun ostettua vääränlaiset kengät.
Olen ollut merkkiuskollinen Nikelle jo useita vuosia, mutta nyt menin vaihtamaan Asics:hin. Mikä oli minun kohdallani virhe, kengät ei vain yksinkertaisesti sovi minun jalalle.
Lisäksi tässä harmittaa se, että joudun ostamaan uudet juoksukengät, sillä vanhat alkavat olemaan niin kuluneet, ettei niillä juoksu loppukesää 😕
Tästä viisastuneena uudet kengät tulee olemaan Niket ja mielellään samanmerkkiset kuin entiset Niket ovat !
Nyt täytyy odotella että kesän alennusmyynnit alkavat niin raaskin ostaa uudet kengät, ja toivottavasti löydän oikeanlaiset, minulle sopivat menopelit!

-TiinaR-

perjantai 2. kesäkuuta 2017

Harjoitusohjema valittuna kohti kesää

Päätin lopulta valita puolikkaan harjoitusohjelmaksi Polarin flow- 21 kilometrin harjoitusohjelman, koska ohjelma on minulle entuudestaan tuttu, ohjelma on selkeä ja antaa mahdollisuuden tarvittaessa vaivatta muuttaa hajoituspäiviä.

Olen nyt viikon harjoitellut ko. ohjelmalla ja mukavalta tuntuu. Matkat on hieman pidentyneet 10-harjoitusohjelmaan verrattuna ja keskipitkät juoksut ovat ainakin vauhtikestävyysosuudeltaan ajallisesti pidentyneet.

Naisten kympin jälkeen pohdiskelin, mitä ko. tapauhtumasta opin? Mitä olisin voinut tehdä toisin? Miten minun tulisi harjoittelua muuttaa? niin että seuraava tapahtumajuoksu sujuisi paremmin.

Ensinnäkin tulin siihen tulokseen, että minun on harjoiteltava mäkijuoksua. Olen tähän asti valinnut harjoittelureitit niin, ettei niissä ole juuri ollenkaan mäkiä. (minäkö mukavuudenhaluinen 😉)
Tähän tulee nyt muutos. Jatkossa pidän huolen, että harjoittelureitilläni on ainakin muutama nousujohteinen juoksupätkä joka kerralla. Tällä pyrin estämään väsähtämisen, mikä Naisten kympillä oli selvästi havaittavissa jyrkän ylämäkiosuuden jälkeen.


Toiseksi minun tulee harjoitella harjoituksen aikana juomista. Eritoten siinä vaiheessa, kun olen hengästynyt. Naisten kympillä vesi alkoi ikävästi kiertämään vatsassa ja vaikeutti juoksua jonkin aikaa. En ole aikaisemmin juonut harjoittelun aikana, mutta nyt yli tunnin lenkeille tulen  ottamaan juomaa mukaan.  Lisäksi päätin testata Dexalin energiageelejä, joten ostin niitä  jo valmiiksi  paketillisen.


Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä korjausliikkeenä, minun täytyy pudottaa painoa. Tällä hetkellä olen normaali bmi:stä neljän kilon päässä. Tavoitteeni on kesän aikana, (ennen puoliskaa), pudottaa nämä neljä kiloa, jotta olen ns. normaalipainonen puolikasta juostessani. 
Tavoite ei sinäänsä ole mahdoton, mutta motivaatio siihen täytyy säilyttää.  Suunnitelmana on pudottaa kilot ns. ylimääräisten kävelylenkkien avulla eli juoksuharjoittelun lisäksi käyn arkipäivänä 45 min kävelylenkin, mikäli ei ole juoksuharjoitusta sille päivälle. Viikonloppuna käyn 2x45min lenkkiä per päivä, jokatapauksessa oli harjoituspäivä tai ei. Toivon, että nämä kävelylenkit sekä pudottavat painoani, että kasvattavat peruskuntoani.

Näillä ohjelmilla, suunnitelmilla ja tavoitteilla on hyvä lähteä etenemään kohti kesää ja syksyn tapahtumaa 💪

-TiinaR-






sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Naisten Kymppi

Naisten kymppi on juostu läpi onnistuneesti!

Heräsin lauantai aamuna suht pirteänä koirien tullessa luokseni, herättelemään ja pyytämään pääsyä ulos.

Käytettyäni koirat ulkona, laitoin teeveden kiehumaan ja lähdin herättelemään kuopusta. Kuopus nukkui sikeästi pää sängynkaidetta vasten, mistä pystyi päättelemään, että yöllä hän oli valvonut ja leikkinyt omia leikkejään💕

Herättely ei tuottanut tulosta, joten lähdin juomaan aamuteen, samalla lukien ipad:ltä aamun lehden. Säätiedotus ennusti paikkakunnallemme koko päiväksi sadetta, sekä vettä että lunta 😒. Tämä pisti mieleni matalaksi, ajatus sateessa, kylmässä ja tuulessa juoksemisesta ei ollenkaan ollut mieleeni.

Nuts Karhunkierros 160 km oli alkanut perjantaina, teenjuonnin lomassa katselin myös gpstulospalvelun sivustolta pallukoiden etenemistä. Mahtavia sissejä koko porukka! Etenivät määrätietoisesti kukin omaa vauhtiaan vaativissa oloissa kohti maalia. Tästä inspiroituneena päätin itsekin lähteä samantien aamukävelylle ennen aamupalaa ja vesisadetta Tollerini kanssa. Siispä nopeasti vaateet päälle ja matkaan.  Tein 45 minuutin reippaan kävelylenkin. Hieman lenkin aikana satoi lunta, muttei niin paljoa että se olisi haitannut kävelyäni.

Kotiin päästyäni, kuopus nukkui edelleen, joten aloin herättelemään häntä. Samalla mieheni tuli yötöistä kotiin. Sain kuopuksen hereille ja tein aamupalan sekä hänelle että miehelleni. Syötettyäni kuopuksen ja vaihdettuani hänelle kuivan vaipan, aloin itsekin aamupalalle. Kello oli tässä vaiheessa jo 10.50.

Aamupalan jälkeen valmistin ja laitoin päivän ruoan uuniin, kinkku-pekoni-kiusauksen, lisäksi tein salaatin. Sen jälkeen olikin aikaa normi kotitöille ; pyykinpesulle, vaatehuollolle ja siivoukselle.

Klo 13.00 annoin kuopukselle välipalan ja vaihdoin vaipan. Tämän jälkeen keräilin vaatteet kasaan ja aloin hiljalleen valmistautumaan tapahtumaan. Nopeasti ennen lähtöä huikkasin miehelle, että lähdin ja annoin "raportin" Kuopuksen tilasta. Sitten matkaan.

Menin keskustaan autolla.  Autossa huomasin, että hansat jäi matkasta. En kuitenkaan viitsinyt palata takaisin, vaan ajattelin selvitä ilman niitä (myöhemmin harmittelin viitsimättömyyttäni 😕)
Tänä viikonloppuna keskustassa oli paljon eri tapahtumia, joten jännitin löydänkö parkkipaikkaa. Onneksi heti ensimmäisellä parkkialueella, minne kurvasin löytyi autoni kokoinen tila. Parkkipaikka oli vain muutaman sadan metrin päästä lähtöalueelta, joten olin pikaisesti alueella. Siellä nopea käynti wc:ssä ja alkulämmittelyyn mukaan.

Lähtöalueella oli tunnelma katossa. Iloisia naisia alkulämmitteli musiikin ja vetäjän johdolla vartin verran. Sen jälkeen naiset pyydettiin asettumaan vielä tyhjillään olevan lähtöportin tuntumaan ja yhdessä laskettiin kisa alkaneeksi.


Juoksu kulki alusta asti hyvin. Noin puolen toista kilometrin kohdalla alkoi alun ruuhka helpottamaan ja pääsin juoksemaan omaa tahtia väljemmillä vesillä. Välillä oli ohituksia, mutta niistä pääsin sujuvasti etenemään. 
Kolmen ja puolen kilometrin kohdalla oli ensimmäinen juomapiste. Tämän ohitin ilman pysähdystä. Matka jatkui mukavasti. Seuraavalle juomapisteelle saakka reitti oli nousuvoittosta ja viimeisessä jyrkässä ylämäessä kirvasin mielessäni, kun en ollut mäkitreenejä harrastanut 😈 nyt se kostautui väsähtämisenä. 
Ylämäkien jälkeen tuli toinen juomapiste noin seitsemän kilometrin kohdalla. Tästä otin itselleni veden. Join pari kulausta ja purskuttelin vettä suussa.  Vesi alkoi heti kiertämään vatsassa ja olo oli seuraavan vartin ajan todella tukala. Onneksi reitti oli kuitenkin tässä vaiheessa tasaista ja edelläni eteni kolmikko sopivaa vauhtia, joten jäin heidän peesiin loppumatkaksi.

Viimeinen puolikilometriä oli tuskaa. Mahdoton vastatuuli, tuntui ettei eteenpäin päässyt ja voimat aivan loppu. Maaliin saavuin ajassa 1.07. 30.  Jäin tavoitteesta kaksi minuuttia, mutta kaikkeni annoin, en olisi yhtään voinut enää kiristää vauhtia. Ja aika on oma enkka, joten upea juoksu kaikin puolin💖


Maalissa tarjottiin vielä juomaa ja  Arctic Warriorsin hunajayrttishotti. Maalintulon jälkeen otin muutaman valokuvan ja siirryin sisälle ruokailemaan. Pohjanhovissa meille tarjottiin TODELLA MAUKAS mustajuurikeitto pororouheella ja krutongilla. Kotiinviemisiksi saatiin vielä lähtiessä Lapin Leipomon Son ruispalapussit :D

Naisten Kymppi tapahtumana oli kaikin puolin hyvä ja onnistunut. Ilma oli todella kolea +7 astetta, osan matkaa ripotteli hieman vettäkin ja tuuli oli todella kylmä ja kolea. Onneksi olin pukeutunut hyvin, ainostaan hanskat olisivat saaneet vielä olla mukana ;D

Ensi vuonna uudestaan, tavoittelemaan sitä puuttuvaa kahta minuuttia 😏


-TiinaR-






keskiviikko 24. toukokuuta 2017

Naisten Kymppi lähestyy


Tänä vuonna Naisten Kympin osallistumispaketit jaettiin Intersportissa.
Minä kävin hakemassa oman paketin heti ensimmäisenä jakopäivänä.
Tiesin, että osallistumispaketti sisältää ainakin teknisen paidan. 
Pakettia hakiessa arvuuttelin mielesäsni, minkä värinen paita tänä vuonna saadaan 
ja alkujärkytys oli suuri, kun näin jakopaikalla paidan värin :D

 Vihreä ei todellakaan kuulu lempiväreihini 😛 
Mieheni tosin kotona lohdutti, että hyvä paita eikä väri treenatessa haittaa. 
 Totesi vielä illalla paidan lojuessa olohuoneen pöydällä : 
"Ihan kuin tuosta olisi jo väri haalistunut "😂
Niinpä.. mutten kuitenkaan taida paitaa laittaa päälle lauantaina, vaikka aluksi niin suunnittelin 😊

Osallistumispaketissa oli lisäksi Arctic superfoodin eväspatukka, Eccon kenkäkiillote, reitti/ohjelmakartta, ruokalippu ja iltatapahtuman sisäänpääsylippu.
Näillä eväillä siis odotellaan viikonloppua ja tapahtumaa 💖

-TiinaR-

lauantai 20. toukokuuta 2017

Juoksuohjelman etsimistä

Viimeiset kaksi viikkoa olen ahkerasti  
lueskellut erilaisia juoksuohjelmia puoli maratoonille.
Tavoitteenani on löytää ohjelma, 
jonka avulla pystyisin juoksemaan puoli maratoonin tavoiteaikaan.

Tällaisia ohjelmia on loppujen lopuksi aika vähän tai sitten minä en vain niitä ole löytänyt.
Jokatapauksessa tässä vaiheessa minulla on kaksi varteen otettavaa ohjelmaa.

Ensimmäinen on Jessica Älmenasin ja Lovisa Sandsrömin kirjoittaman kirjan 
(Jokanaisen juoksukirja)  juoksuohjelma. 

Kirjan olen ostanut muutama vuosi sitten. Kirja on erittäin monipuolinen, jossa on harjoitusohjelmia, tähtäsitpä sitten muutaman kilometrin lenkkelyyn tai maratooniin, olitpa raskaana tai hiljalleen synnyttänyt, halusitpa oppia juoksemaan paremmin tai pudottaa painoasi juoksemalla.
Kirja sisältää paljon lihaskuntoharjoituksia. Antaa vinkkejä ravitsemukseen sekä ohjeita tavallisimpien juoksuvammojen ehkäisyyn ja hoitoon.

Kirjassa juoksuohjelmat on 21 viikon pituinen, ja minulla on aikaa vain 13 viikkoa. Joten joutuisin hyppäämmään keskelle harjoitusviikkoja. Tämä vähän mietityttää, muttei varmaan ole loppupeleissä ongelma.


Toisena vaihtoehtona on ihan Polarin Flow ohjelma. Minulla on käytössäni Polarin M400
Olen nyt Naisten kympille harjoitellut Flow ohjeiden mukaisesti. Olen ihan pitänyt ohjelmasta, varsinkin intervalliharjoitukset ovat pituudeltaan ja kestoltaan olleet minulle sopivia. Lisäksi sykemittaria tuijottamalla sykerajat pysyvät sallituilla rajoilla :D
Tosin harjoitusohjelmaan kaipaisin hieman vaihtelua, kuten mäkitreenejä.

Vielä on viikko aikaa miettiä ja kumman ohjelman valitsen, vai löydänkö kenties uuden. Nyt on aika kuitenkin ensin keskittyä ensimmäiseen tavoitteeseen Naisten kymppiin!! ja juosta se iloisella mielellä ja onnistuneesti läpi :D





Leppoisaa Juhannusta

Hyvää Juhannusta kaikille lukijoille! Mun juhannus menee leppoisasti kotona rakkaimpieni kanssa 💖 Tarkoitus on vain olla kotona,...